• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۱۴۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۳
اقتصادی

سهام تودلی؛ چالش اصلی برای خصوصی سازی خودروسازان

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت به طور رسمی در ایران خودرو ۵.۷۱ و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد سهم دارد، اما با احتساب سهام تودلی، سهم دولت به ترتیب به حدود ۳۰ درصد و ۵۷ درصد می‌رسد.

آقای امیرحسن کاکایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، افزود: البته سهم بانک‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای وزارتخانه‌ها در ایران خودرو ۱۹ درصد و در سایپا ۱۵ و ۶ دهم درصد (۱۵.۶) درصد است. 
 
وی در خصوص سهام تودلی خودروسازان، گفت: سهام تودلی به این معناست که شرکتی، شرکت زیرمجموعه خود را خریداری می‌کند و دوباره از سوی شرکت اصلی خریداری می‌شود؛ سهام تودلی در ایران خودرو ۲۴ درصد و در سایپا ۳۹ و ۶۶ صدم درصد (۳۹.۶۶) است، البته در ایران خودرو حدود ۲۷ و نیم درصد (۲۷.۵) تا ۳۱ درصد سهام بخش خصوصی است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو، افزود: با توجه به سهم اصلی، دولت از ۵ حق رای، از یک حق هم کمتر سهم دارد، اما با توجه به سهام‌های تودلی، به خود اجازه می‌دهد مدیرعامل را خود به طور غیرمستقیم تعیین کند. 
 
کاکایی گفت: اکنون از یک طرف ایران خودرو و سایپا کاملا خصوصی هستند، یعنی باید طبق قانون تجارت عمل کنند و در مجامعی که برگزار می‌کنند به سهام داران پاسخگو باشند و مدیرعامل در همان مجامع انتخاب شود، اما در حقیقت دولت بدون اینکه پاسخگو باشد، این کار را انجام می‌دهد و به همین دلیل زیان خودروسازان به بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. 
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
این کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: اگر این دو خودروساز، طبق قانون تجارت عمل می‌کردند، با این زیان، باید تولید متوقف می‌شد، زیرا سهام داران اجازه ادامه تولید نمی‌دادند. 
 
به گفته کاکایی، اگر ۲۵۰ روز در سال با ۲۰ ساعت روز کاری داشته باشیم، عملا این دو شرکت، ساعتی بیش از ۱۰ میلیارد تومان زیان می‌کنند. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
 
وی می‌گوید: دو خودروساز کشور، اکنون در وضعیت خصولتی هستند که بدترین حالت ممکن است؛ اگر شرکتی کاملا دولتی باشد، در سیستم‌های نظارتی مربوط بررسی قرار می‌گیرد و مجلس در مورد آن تصمیم گیری می‌کند، اما در سیستم‌های خصولتی، اوضاع متفاوت است و دولت باید برای آن تصمیم بگیرد و مسئولیت این زیان را بر عهده بگیرد که اکنون دولت آن را هم گردن نمی‌گیرد.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: دولت باید تکلیف خود را در این رابطه روشن کند؛ رئیس جمهور ۲ سال پیش در این خصوص دستور داد و قرار بود تابستان سال گذشته خصوصی سازی این دو خودروساز تعیین تکلیف شود، اما همچنان اتفاقی در این خصوص صورت نگرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آزردگی مشترکان تلفن ثابت از افزایش ۵۰ درصدی آبونمان
هوای پایدار و افزایش دما در بیشتر مناطق کشور
مسئولیت سوءاستفاده از سیم کارت برعهده مالک است
برگزاری اردو‌های انتخابی تیم فوتبال نوجوانان در تهران
بازدید  والی هرات از پارک علم و فناوری خراسان رضوی
ساماندهی مراسم اربعین باوجود شرایط جنگی از دستور کار وزارت کشور خارج نشد
الحاق سه هزار هکتار زمین به شهر‌های جنوبی سیستان و بلوچستان
سازمان ملل: غزه با گرسنگی فاجعه‌بار رو‌به‌رو است
بهبود خواص محصولات صنایع مختلف با نانوذرات کربنات کلسیم ایرانی
آغاز مرمت آب‌انبار تاریخی تدین در سمنان
اختصاص ۹۵۰ میلیارد ریال برای طرح های خدمت‌رسانی به جامعه هدف بهزیستی
پیش بینی وضعیت جوی، دریایی ودمایی هرمزگان ۳۰ تیر
تشییع مادر شهید نصیری در هرچگان
طول شبکه گاز خراسان جنوبی از ۱۵ هزار و ۶۰۰ کیلومتر عبور کرد
هوای ناسالم مشهد در ۳۰ تیرماه، برای دومین روز پیاپی
۱۵ نفر در خراسان شمالی به اتهام نشر اکاذیب تحت پیگرد قرار گرفتند
همه مدارس غیردولتی به استاندارد‌های مدارس تراز نزدیک شوند
کشف کلاهبرداری‌های اینترنتی در آباده
خرید تضمینی بیش از ۲۷۹ هزار تن گندم و ۳۹۰۰ تن کلزا از کشاورزان آذربایجان غربی
تداوم هوای گرم در قزوین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تشکیل یگان‌های جدید «تکاوران تفنگدار دریایی» در کشور
زمین لرزه ۵/۱ ریشتری در فاضل آباد
زلزله بیش از ۵ ریشتری در فاضل آباد گلستان
از دل تهدید تا اوج اقتدار؛ ۱۲ روزی که ایران را دوباره ساخت
وزیر ورزش نایب قهرمانی تیم والیبال نوجوانان ایران را تبریک گفت
شورای نگهبان؛ نهادی حاکمیتی با پشتوانه مردمی و نظارت مستمر قانونی
احسان حاج‌صفی به سپاهان بازگشت
رزمایش مشترک دریایی ایران و روسیه فردا برگزار می‌شود
عرضه امتیاز صادراتی؛ ابزار جدید تسهیل تجارت خارجی
جعفری: دختران ایران فراتر از انتظار ظاهر شدند
توصیه‌های ستاد مرکزی اربعین به زائران کربلای معلی
نتایج روز چهارم هفته سوم و برنامه آخرین روز مرحله مقدماتی
مردم ایران باطل السحر نقشه‌های دشمنان ایرانند
سامانه‌های آسیب‌دیده پدافند هوایی جایگزین شدند
استان تهران چهارشنبه تعطیل شد
وزیر نیرو: از مردم بابت کاهش فشار آب عذرخواهی می‌کنیم  (۱ نظر)
هشدار عراقچی درباره سوءاستفاده ۳ کشور اروپایی از مکانیسم ماشه  (۱ نظر)