• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۴۳۵۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
اجتماعی » جامعه و شهری
با هدف نوسازی ناوگان تاکسیرانی و کاهش آلودگی هوا؛

۱۰ هزار تاکسی امسال نوسازی می‌شود

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از آغاز طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده خبر داد که از بهمن ۱۳۹۴کلید خورد، اما متوقف شد

۱۰ هزار تاکسی امسال نوسازی می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ مرتضی ضامنی با بیان اینکه این طرح از زمان اجرا چند مرتبه متوقف شده و دوباره ادامه یافته است، افزود: اوج توقف این طرح بهمن ۱۳۹۶ بود که دلیل آن طلبکاری ۱۱۰ میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد و طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد سال گذشته با حرکتی کند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت: این موضوع باعث شده است گمرک معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شرکت خودروساز نیز پیش فاکتور صادر نکند و اعتباری که هر ساله در قانون بودجه برای این نوسازی تاکسی‌ها تخصیص داده می‌شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمی‌دهد.
وی تصریح کرد: این توقف تا اوایل ۹۷ ادامه داشت تا اینکه در خرداد همان سال زمزمه‌هایی به گوش رسید که قرار است شرکت خودروساز صدور پیش فاکتور را برای تعویض تاکسی‌های فرسوده آغاز کند؛ بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار کندی داشت.
ضامنی اضافه کرد:گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالا رفتن آن هستیم، موجب شده است که خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هر روزه قیمت آن برای تحویل تاکسی‌های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به خصوص در کلان شهر‌ها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری گفت: دو عامل موجب توقف طرح نوسازی خودرو‌ها در سال ۱۳۹۶ در بهمن ماه بود. در آن زمان ۱۱۰ میلیارد تومان به خودروساز بدهکار بودیم در نهایت در سال ۹۷ بدهی گمرک به شرکت خودروساز توسط سازمان برنامه و بودجه کارسازی شد و ۱۱۰ میلیارد تومان معوقات تا پایان سال ۹۶ پرداخت شد.
وی ادامه داد: با شرایط کنونی و تحریم‌ها و تورم، قیمت خودرو ۲ برابر شده که موجب شده است نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شود، اما با ایران خودرو مذاکراتی شده است و در جمع بندی که داشتیم قرار شد امسال ۱۰ هزار تاکسی از این طریق نوسازی شود.
ضامنی خاطرنشان کرد: شرکت خودروساز (ایران خودرو) در پیش نویس تفاهم نامه‌ای که داریم برای تحویل این ۱۰ هزار خودرو به تاکسیرانی برای نوسازی مشکلی ندارد، اما قیمت بالا رفته و در عمل رانندگان تاکسی متقاضی برای نوسازی توان خرید خودرو با قیمت‌های جدید را ندارند.
وی افزود: تحویل ۱۰ هزار خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نسبت به فرسودگی تاکسی‌ها بسیار اندک است و تا پایان امسال ۱۹۴ هزار تاکسی به سن فرسودگی می‌رسند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری گفت: ۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای نوسازی تاکسی‌ها کافی نیست، با بانک‌ها در حال مذاکره هستیم که تسهیلات اعطایی به ۴۰ میلیون تومان افزایش یابد و متناسب با افزایش رقم نیز شرایط پرداخت باید تغییر کند.
وی افزود: امسال شرکت سایپا دیگر مشمول تحویل خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیست.
ضامنی ادامه داد: از ابتدای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال ۹۴ تا پایان سال گذشته در مجموع ۶۵ هزارخودرو نو برای نوسازی تاکسی‌ها تحویل داده شده است.
وی تاکید کرد: اگر تمهیدات لازم از جمله افزایش میزان تسهیلات با شرایط آسان‌تر پرداخت اقساط فراهم نشود، بخش عمده‌ای از رانندگان تاکسی‌ها توانایی ادامه روند نوسازی خودر‌های خود را نخواهند داشت.
در زمان اجرای این طرح مقرر شده بود که ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالکان تاکسی‌های فرسوده و ۵۰ میلیون ریال معادل ارزش ریالی گواهی‌های اسقاط توسط گمرک به حساب خودروساز پرداخت شود، همچنین پنج میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالک تاکسی فرسوده لحاظ و به عبارتی حدود ۲۵ میلیون تومان تسهیلات به آنان داده می‌شد و باقی وجه را مالک تاکسی فرسوده پرداخت می‌کرد که در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر می‌شد.
 
ضرورت نوسازی ۲۷ هزار تاکسی در تهران
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران گفت: حدود ۲۷ هزار تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و تحت این شرایط باید نوسازی شوند.
علیرضا قنادان با اشاره به اینکه متوسط عمر ناوگان تاکسیرانی در تهران ۶ سال است، اظهار کرد: از سال ۹۵ تا نیمه سال ۹۶ فعالیت‌های قابل قبولی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی صورت گرفت، اما از اواسط سال ۹۶ روند تحویل خودرو متوقف شد در حالی که روزانه ۱۰ هزار نفر متقاضی (غیر از متقاضیان سازمان تاکسیرانی) برای نوسازی وجود داشت، اما دیگر خودرویی برای تحویل نبود.
وی با بیان اینکه تصویب سن اسقاط خودروی تاکسی (ابتدا ۵ سال، بعد ۷ سال، سپس ۱۳ سال) توسط هیأت دولت صورت می‌گیرد و سازمان تاکسیرانی در این مورد تنها مجری است، عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۲۷ هزار خودروی تاکسی در تهران بیش از ۱۰ سال فعالیت کرده اند و باید نوسازی شوند.
قنادان در ادامه از پیگیری دو طرح با همکاری دولت خبر داد و تشریح کرد: نخستین طرح این است که راننده‌ها امکان این را داشته باشند، خودروی کارکرده (سن خودرو مشخص نیست) را که توان دریافت معاینه فنی دارد جایگزین خودروی خود و پلاک را به ماشین شخصی منتقل کنند، بعد از این مراحل رنگ ماشین به زرد (تاکسی) تغییر خواهد کرد. طرح دوم مربوط به نوسازی با همکاری شرکت‌های خودروسازی است که همان روال گذشته طی می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران در خصوص مشکلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: قیمت خودرو دو تا دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده که موجب بروز مشکلاتی در سازمان تاکسیرانی شده است و تسهیلاتی که راننده بابت نوسازی خودرو خود دریافت می‌کند دیگر کارایی ندارد و باید با تسهیلات جدید این موضوع دنبال شود.
قنادان با تاکید براینکه از نظر قانون استفاده از کولر و بخاری در ایام گرم و سرد سال، جزو وظایف تاکسیران‌ها است، عنوان کرد: بخشی از کرایه‌ای که از مسافر دریافت می‌شود، مربوط به استفاده از کولر و بخاری است.
وی با اشاره به ارزیابی نحوه برخورد تاکسیران‌ها با شهروندان و ضرورت جایگزینی جریمه و تخلفات با تشویق رانندگانی که آسایش مسافران را در نظر می‌گیرند، گفت: امسال سامانه‌ای برای تشویق رانندگان تاکسی از طریق امتیازدهی توسط مسافران راه اندازی شده است، از طریق این سامانه رانندگان برتر شناسایی و انتخاب می‌شوند. در این روش شهروندان با شماره گیری #۱۳۷*۷۷۷* از طریق تلفن همراه، ۷ شماره پلاک تاکسی مورد نظر را وارد و این گونه اعلام می‌کنند که این راننده قابل تقدیر است.
به گفته قنادان؛ مشخصات راننده‌ای که مورد تقدیر قرار می‌گیرد، شامل نظافت خودرو، احترام، خوش رفتاری، استفاده از تهویه سرد و گرم و ... است.
وی همچنین درباره چگونگی تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها بیان کرد: سامانه‌ای که درحال حاضر نرخ کرایه تاکسی را تعیین می‌کند، نرم‌افزاری است که براساس مصوبه شورای شهر تهران راه اندازی شد. در این سامانه ضرایب به صورت سالانه توسط مصوبه شورا لحاظ می‌شود و درصد افزایش کرایه تاکسی با تأیید شورای شهر و فرمانداری لحاظ و اجرا می‌شود.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی در پایان تصریح کرد: خروجی فرمول تعیین محاسبه کرایه تاکسی بر مبنای ترافیک مسیر، مسیر رفت و برگشت، شیب و فراز منطقه و ... است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
نسل زدی ها دنبال کارمندی نیستند
برگزاری اختتامیه اجلاسیه سراسری نماز در تیپ ۱۸۴ شهید فتح الهی خرم آباد 
تامین گاز مورد نیاز واحد‌های تولیدی استان کرمان
بازآفرینی شهری در هادی‌آباد؛ طرح کلید به کلید با خدمات ویژه برای مناطق کم‌برخوردار
تصویب چارچوب توسعه منظومه‌های روستایی و بلندمرتبه‌سازی بندرعباس
 رسید کارتخوان به‌مثابه صورت‌حساب الکترونیکی
آغاز بیست‌وپنجمین المپیاد دانشجومعلمان کشور به میزبانی مازندران
انتخابات شورا‌ها با رویکرد دولت وفاق ملی برگزار می‌شود
ایران جوان ۱۴۰۴/۱۰/۰۱
پیروزی تراکتور مقابل الدحیل قطر
الزام به الکترونیکی شدن نوبت‌های بیمارستانی
خبر‌هایی از بررسی مشکلات کشاورزان و دامداران شاهرود
پایان اعتبار فاکتور‌های کاغذی از امروز
کشف بیش از ۲۷ میلیارد ریال کالای قاچاق در تالش
هدیه یلدایی خادمان امام در آباده
بررسی وضعیت برنج خارجی در بازار
جایزه بزرگ فوندو امارات؛ حضور رکابزنان ایرانی در جمع برترین‌های جهان
گلایه شهروندان از مشکلات شهری؛ از آسفالت ناصرآباد تا سگ‌های ولگرد اقبالیه و کمبود آب در الموت غربی
هنرمند باسابقه صداوسیمای مرکز کردستان درگذشت
نماینده‌ای از نسل خدمت در سال‌های نخست انقلاب
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
داور تاجیکی بازی استقلال- المحرق را سوت می‌زند
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد
فردا ادارات و مدارس با تأخیر آغاز به کار می‌کنند
پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران‌خودرو
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری
سردار وحیدی: همه تحولات منطقه‌ای را زیر نظر داریم
فارسی ها فردا با ۱.۵ ساعت تأخیر سرکار می روند
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است
۳۰۰۰ اتوبوس جدید تا سال آینده وارد ناوگان کشور می‌شود
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین
قالیباف: اولویت با ترمیم کابینه توسط دولت است
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه
صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۳۰ آذر
یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران باردار واریز شد
بارش باران در شمال شرق کشور، امروز ۳۰ آذر
معلم کهگیلویه و بویراحمدی حائز رتبه دوم کشوری  (۲ نظر)
دبیر: اجازه رفتن امیر رضا به جمهوری آذربایجان را نخواهم داد  (۱ نظر)
دوران دیپلماسی ناوچه‌های توپدار تمام شده است  (۱ نظر)
کاهش ۹ میلیون لیتری مصرف روزانه بنزین  (۱ نظر)
تعیین نحوه تعدیل اقساط مهریه مطابق با نوسانات نرخ طلا و سکه  (۱ نظر)
حمایت از تولید داخل، محور توسعه نساجی کشور  (۱ نظر)
واریز یارانه حمایتی «یسنا» برای مادران   (۱ نظر)
۳۱ هزار دستگاه خودرو برای ۱۰ میلیون نفر  (۱ نظر)
اعلام سامانه ثبت اطلاعات منازل خسارت دیده از سیل در روستا‌های هرمزگان  (۱ نظر)
زنگ خطر همه گیری آنفلوانزا در فارس  (۱ نظر)
تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون دانشجومعلمان تا ۵ دی  (۱ نظر)
دستبند پلیس بر دستان عامل تیراندازی در خمام  (۱ نظر)