مدیر حوزههای علمیه با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امتیازات و آسیبهایی دارد و آینده بشر تحت تأثیر این تحول بزرگ است، گفت: اقداماتی برای کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی را شروع کردیم که در حال پیشرفت هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، آیتالله علیرضا اعرافی در اجلاسیه سراسری مدیران حوزههای علمیه کشور که با موضوع «بررسی مباحث اخیر و جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ۱۲روزه» و با حضور اعضای شورایعالی، معاونان حوزههای علمیه، مدیران استانی و مدیران مدارس علمیه، در مشهد مقدس برگزار شد، با بیان اینکه شرایط جدید، یک پیچ تاریخی همراه با سختیها و پیچیدگیهای فوقالعاده است، گفت: همه استکبار جهانی به صورت رویارو، مستقیم و شفاف بیش از همه ادوار و با بهکارگیری همه تسلیحات پیشرفته؛ فناوریهای برتر و هوش مصنوعی به میدان آمده است. شبکهسازی داخلی و به هم پیوند زدن آنها به شکل بینظیری رقم خورده است؛ ضدانقلاب خارج به شکل متمایز از ادوار قبل سامان داده شده است و الگوهای بدیع، طراحی و ساماندهی کردهاند.
مدیر حوزههای علمیه ادامه داد: مرزها برای حمله زمینی آماده شده بود. موج تبلیغات سنگین در جنگ ادراکی و جنگ روایتها؛ ضعف نسبی در ظاهر بر محور مقاومت را حاکم کردند. مرعوبسازی و تطمیع کشورها و فعالسازی گسلهای گوناگون. نقشهها و طرحهای کلان ۴۰-۵۰ساله بلکه ۸۰ساله بعد از جنگ جهانی دوم، از نو بازخوانی و فعال شده است.
عضو جامعه مدرسین هدف غرب در شرق و جهان اسلام را دوگانهسازی عنوان و تأکید کرد: سرنخ نظام اطلاعاتی، امنیتی، نظامی و تسلیحاتی، برخی کشورهای مسلمان منطقه در دست آمریکا است و با اراده آمریکا همه آنها ساقط میشوند. غرب به دنبال دوگانه (زمین سوخته بدون هیچ قدرتی یا قدرت همراه با وابستگی و تسلیم در برابر خود) است؛ در این طرح در ۲-۳ سال اخیر گام به گام جلو آمدهاند ولی به صخره استوار و قوی برخورد کردهاند و آن ملت ایران، انقلاب اسلامی و رهبری معظم است. انشاءالله یمن، عراق و محور مقاومت جان جدید خواهد گرفت.
استوارسازی دلها، راهبری مغزها و مصممسازی ارادهها، وظیفه روحانیت است
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری استوارسازی دلها، راهبری مغزها و مصممسازی ارادهها را وظیفه روحانیت دانست و ادامه داد: اگر مغز جامعه تحلیل درست داشت، قلب او سرشار از ایمان بود و دل او لبریز از اراده و استواری بود، همه آنچه انجام شده، حتی سلاح اتمی، ما را به عقب نخواهد برد و روحانیت باید اضلاع پایه این پایداری و مقاومت را حفظ کند.
وی آن اضلاع را علم، دانش و معرفت، ایمان و اعتقاد به عالم غیب و آگاهی درست، اجتماعی و سیاسی و اراده استوار در جامعه دانست و با اشاره به فرصتهای جدید ایجاد شده در درون ملت و جوانان و در داخل و خارج از کشور گفت: انسجام امت اسلام، درخشش اندیشه انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی، و معارف اسلام و اهلبیت (ع) فرصتهایی است که باید آنها را تحکیم کنیم. راه ما در مخاطرات پیش رو، راه سنگینی است، این یک عطف تمدنی در تاریخ منطقه و تاریخ بشر است. اگر این گفتمان بماند، آفاقش به سمت ظهور حضرت ولیعصر (عج) است و بسیاری از طمعها از بین خواهد رفت.
ارتباط قویتر با مردم و جوانان و جذب فعالتر، راه پیش روی ما است
امام جمعه قم افزود: پایداری، تابآوری، مقاومت، هوشیاری، وحدت، انسجام، آشکارسازی و تأکید بر مبانی و نظریه انقلاب اسلامی، ایستادگی در برابر استکبار، مبتلا نشدن به وادادگی، تبیین و روایتگری درست، تقویت مبانی معرفتی و ایمان، ارتباط قویتر با مردم و جوانان و جذب فعالتر، راه پیش روی ما است.
آیتالله اعرافی پیام این اجلاسیه را تجدید عهد و میثاق با حضرت ولیعصر (عج)، حضرت ثامن الحجج (ع)، امام بزرگوار (ره)، رهبری معظم، مراجع عظام تقلید، شهدای عالیقدر و ملت بزرگ ایران و اعلام آمادگی در صحنه عنوان کرد و اظهارداشت: این ارادهها، این حضور در صحنهها، آینده را تأمین کرده و مشکلات را کنار خواهد زد.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه با اشاره به نکاتی در ارتباط با مدیریت نیز اظهار داشت: مدیر موفق کسی است که افزون بر شرایط پایه علمی و مهارتی، از قدرت شناخت موقعیت و محیط بیرونی و درونی، اوضاع و احوال و نیازها، هوشمندی و نگاهی به رسالت برخوردار باشد تا بتواند تغییرات مناسب به سمت اهداف بر اساس شناخت درست و سریع محیط انجام دهد.
رسالت اول مدیران حوزههای علمیه، تربیت انسان عالم است
وی قدرت هماهنگ سازی منابع مادی و منابع انسانی در راستای اهداف را مؤلفه دوم مدیر موفق عنوان کرد و افزود: سومین مولفه، توانایی برانگیختن انگیزه، احساس و هیجان است؛ پیشرفت نیاز به حس، هیجان، نشاط و انگیزه دارد. مدیر باید در کنار مسائل فکری و محتوایی، در مواقع حضور در مدرسه و گفتوگو با طلاب و اساتید و در محیطهای دیگر، این توانایی را داشته باشد و وجود او شور انگیز، حرکت آفرین و نشاط بخش باشد.
مدیر حوزههای علمیه داشتن منطق، تئوری و نظریه و قدرت زنجیرهسازی نیروها، تیم و گروهسازی برای پیشبرد کارها را مؤلفه چهارم و پنجم یک مدیر موفق دانست و بیان کرد: ششمین مولفه رویکرد جامع و متوازن به همه مأموریتها بدون کاریکاتوری شدن است؛ یعنی مدیر در مدرسه، در کنار لحاظ پشتیبانی، آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و روابط بینالملل، بتواند منظومه را کامل و متوازن نگاه کرده و اولویتها را در نظر بگیرد. رسالت اول مدیران، تربیت انسان عالم است که پیوست آن تربیت، توانایی جامعیت، توازن و اولویت است.
عضو جامعه مدرسین افزود: انضباط ذهنی و نظم رفتاری، تحمل بالای فشارها و اصلاح امور، تقسیم درست وظایف و جمع میان کارهای کوچک و بزرگ و شناخت بحرانهای حوزه و روحانیت و توان معالجه آنها از دیگر مولفههای یک مدیر موفق است.
تسلط بر هوش مصنوعی و به کارگیری آن برای پیشبرد اهداف مختلف آموزشی و تبلیغی
آیتالله اعرافی با اشاره به اینکه هوش مصنوعی امتیازات و آسیبهایی دارد و آینده بشر تحت تأثیر این تحول بزرگ است، تأکید کرد: اقداماتی برای کاربست هوش مصنوعی در علوم اسلامی را شروع کردیم که در حال پیشرفت هستند. ما باید با تسلط بر هوش مصنوعی، به سمت به کارگیری آن برای پیشبرد اهدافمان و پیشبرد علوم اسلامی و حوزههای مختلف آموزشی و تبلیغی حرکت کنیم.
وی با اشاره به اربعین حسینی پیش رو بیان کرد: بخش تبلیغ و بینالملل حوزه علمیه تلاش برای شکل دادن به حرکت بزرگ اربعین امسال، تأکید بر تربیت عالم مهذب و پیام حوزه پیشرو و سرآمد را بر عهده دارد.